‹ Takaisin

Hyvä toiminnanohjaus parantaa autokorjaamon oikeusturvaa

Verkossa ja kahvipöydissä törmää tasaisin väliajoin tarinoihin siitä, miten autokorjaamon kanssa asiointi on mennyt mönkään. Tavallinen tarinahan on se, että asiakas on tilannut mielestään yhtä, korjaamo ymmärtänyt ja siten tehnyt toista ja laskun kohdalla kaikki onkin sitten epäselvää hammasten kiristelyä.

AUNE-ehdot alan yleisenä toimintaohjeena

Autoalan kuluttajaneuvottelukunta on laatinut alalle yleiset toimintaohjeet, joihin Autoalan Keskusliitto ry:n ja Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen korjaamot ja maalaamot ovat sitoutuneet. AUNE-ehdot ovat varsin täysjärkiset ja niitä kannattaa tarkastella myös siitä näkökulmasta, että ne pitävät huolta autokorjaamon oikeuksista.

Työtilaukset tehdään aina kirjallisesti

AUNE-ehtojen 2. kohdassa on selkeät kirjaukset siitä, miten työtilaukset otetaan vastaan ja millainen kuittaus niistä jää asiakkaalle:

Työtilaus tehdään vähäisiä korjaustöitä lukuun ottamatta kirjallisesti ja työtilauksesta annetaan yksi kappale asiakkaalle toisen jäädessä korjaamolle.

--

Jos työtilausta muutetaan tai täydennetään työtilauksen tekemisen jälkeen asiakkaan pyynnöstä, merkitään sovitut muutokset korjaamon työtilaukseen ja niistä lähetetään sovittaessa vahvistus asiakkaalle.

Jos AUNE-ehdoista edes tätä noudatettaisiin ja asioista sovittaisiin kirjallisesti kaikissa korjaamoissa, valtaosa kahvipöytien kauhutarinoista katoaisi pois. Kun kummallakin puolella on sama dokumentti siitä, mitä on sovittu, homman pitäisi olla selvä. Samalla muuten monien korjaamoiden asiakastyytyväisyys paranisi ja ylimääräinen epäselvyyksien selvittely vähenisi.

Kaikkein yksinkertaisin tapa kirjalliseen varmistukseen on, että tarjoukset tehdään suoraan työmääräyksen mallisiksi toiminnanohjausjärjestelmässä, jolloin työt on helppo siirtää asentajalle asiakkaan hyväksynnän jälkeen.

Lue blogi hyvästä työmääräyksestä ›

Ongelmatilanteiden selvittely – kuka teki ja mitä teki?

Kun asiakkaalle on tehty selkeä kirjallinen tarjous ja asiakas on sen hyväksynyt (korjaamolla on asiakkaan allekirjoittama tai esim. sähköpostitse kuittaama versio itsellään), vältetään epäselvyydet siinä, mitä on tilattu. Tämä ei kuitenkaan vielä suojaa kaikilta epäselvyyksiltä.

Virheitä tapahtuu ja asioita ymmärretään välillä väärin. Tämän vuoksi olisikin tärkeää, että töiden leimausta käytetään töiden seurantaan. Leimaustiedon avulla voidaan selvittää tarvittaessa jälkikäteen, kuka minkäkin työvaiheen on tehnyt ja kysellä lisätietoja, mitä sen aikana on tapahtunut.

Erityisen tärkeäksi leimaustiedot muuttuvat silloin, kun asiakkaalle on tapahtunut jokin onnettomuus ja selvitellään, onko asiat tehty huollossa oikein. Työleimausten perusteella asiat voidaan todentaa ja näin parantaa korjaamon asemaa selvitystyössä.

Suojaa autokorjaamosi ongelmilta

Hyvä toiminnanohjaus ja sen oikeanlaisella käytöllä on siis monenlaisia hyötyjä autokorjaamon oikeusturvan näkökulmasta:

  • Selkeämmät ja pitävämmät sopimukset ristiriitatilanteissa (selkeys, turvallisuus, tehdyt työt päästään laskuttamaan)
  • Vähemmän reklamaatioita hinnasta (selkeä tieto siitä, mitä on sovittu tehtäväksi ja mihin hintaan)
  • Mahdollistaa ongelmatilanteiden nopean selvittelyn (työmääräykset ja töiden leimaukset)
  • Tekee ongelmien tunnistamisesta helpompaa (esim. tietyn asentajan ajoneuvoissa suurempi määrä reklamaatioita tms.)

Kaikki tämä sen lisäksi, että varsinainen bisnes toimii paremmin, kun hommia on sujuvampaa hoitaa.

ADA mahdollistaa kaiken tämä ja saat sen maksutta testiin täyttämällä lomakkeen alla olevasta linkistä.

Tilaa maksuttomat testitunnukset täältä »

Kokeile ADAa omassa työssäsi

Testaa ADaa maksutta omassa arjessasi. Täytä lomake, niin avaamme Sinulle ADAn testitunnukset ilmaiseksi ilman minkäänlaista sitoutumista. Testitunnukset ovat voimassa 1 kk ajan ja voit kokeilla kaikkia ohjelman toimintoja.

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Kiitos!
Olemme vastaanottaneet testitunnuspyyntösi

Käsittelemme pyyntösi mahdollisimman pian, ja olemme sinuun yhteydessä kokeilujakson aloituksesta.
Palaa takaisin etusivulle tästä
Oops! Something went wrong while submitting the form.