Verkossa ja kahvipöydissä törmää tasaisin väliajoin tarinoihin siitä, miten autokorjaamon kanssa asiointi on mennyt mönkään. Tavallinen tarinahan on se, että asiakas on tilannut mielestään yhtä, korjaamo ymmärtänyt ja siten tehnyt toista ja laskun kohdalla kaikki onkin sitten epäselvää hammasten kiristelyä.
Autoalan kuluttajaneuvottelukunta on laatinut alalle yleiset toimintaohjeet, joihin Autoalan Keskusliitto ry:n ja Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen korjaamot ja maalaamot ovat sitoutuneet. AUNE-ehdot ovat varsin täysjärkiset ja niitä kannattaa tarkastella myös siitä näkökulmasta, että ne pitävät huolta autokorjaamon oikeuksista.
AUNE-ehtojen 2. kohdassa on selkeät kirjaukset siitä, miten työtilaukset otetaan vastaan ja millainen kuittaus niistä jää asiakkaalle:
Jos AUNE-ehdoista edes tätä noudatettaisiin ja asioista sovittaisiin kirjallisesti kaikissa korjaamoissa, valtaosa kahvipöytien kauhutarinoista katoaisi pois. Kun kummallakin puolella on sama dokumentti siitä, mitä on sovittu, homman pitäisi olla selvä. Samalla muuten monien korjaamoiden asiakastyytyväisyys paranisi ja ylimääräinen epäselvyyksien selvittely vähenisi.
Kaikkein yksinkertaisin tapa kirjalliseen varmistukseen on, että tarjoukset tehdään suoraan työmääräyksen mallisiksi toiminnanohjausjärjestelmässä, jolloin työt on helppo siirtää asentajalle asiakkaan hyväksynnän jälkeen.
Lue blogi hyvästä työmääräyksestä ›
Kun asiakkaalle on tehty selkeä kirjallinen tarjous ja asiakas on sen hyväksynyt (korjaamolla on asiakkaan allekirjoittama tai esim. sähköpostitse kuittaama versio itsellään), vältetään epäselvyydet siinä, mitä on tilattu. Tämä ei kuitenkaan vielä suojaa kaikilta epäselvyyksiltä.
Virheitä tapahtuu ja asioita ymmärretään välillä väärin. Tämän vuoksi olisikin tärkeää, että töiden leimausta käytetään töiden seurantaan. Leimaustiedon avulla voidaan selvittää tarvittaessa jälkikäteen, kuka minkäkin työvaiheen on tehnyt ja kysellä lisätietoja, mitä sen aikana on tapahtunut.
Erityisen tärkeäksi leimaustiedot muuttuvat silloin, kun asiakkaalle on tapahtunut jokin onnettomuus ja selvitellään, onko asiat tehty huollossa oikein. Työleimausten perusteella asiat voidaan todentaa ja näin parantaa korjaamon asemaa selvitystyössä.
Hyvä toiminnanohjaus ja sen oikeanlaisella käytöllä on siis monenlaisia hyötyjä autokorjaamon oikeusturvan näkökulmasta:
Kaikki tämä sen lisäksi, että varsinainen bisnes toimii paremmin, kun hommia on sujuvampaa hoitaa.
ADA mahdollistaa kaiken tämä ja saat sen maksutta testiin täyttämällä lomakkeen alla olevasta linkistä.