Autokorjaamon liiketoiminnan ja tuottavuuden kehittämisessä toimivat perusprosessit ovat kaiken A ja O. Olemme keränneet alle tietoa, jonka avulla voit tehostaa oman korjaamosi ydintekemistä: töiden myyntiä ja vastaanottoa, työmääräysten luontia ja hallinnointia, resurssien ja avainlukujen seurantaa.
Olemme koonneet alle tietoa siitä, miten korjaamot voivat tehostaa perusprosessejaan helppokäyttöisen ja notkean toiminnanohjausjärjestelmän avulla. Olemme tehneet vuosia työtä korjaamontyönjohdossa ennen järjestelmäkehitykseen siirtymistä, joten tiedämme, mistä puhumme.
Tutustu Ada Drive -autokorjaamojärjestelmään tästä ›
Kun prosessit myynnistä ja töiden sisäänotosta työmääräysten laatimisen kautta aina taloushallintoon asti ovat kunnossa, toiminta on ammattimaista, ennakoitavaa ja sujuvaa. Fiksusti johdettu ja laadukas toiminta näkyy myös asiakkaillesi.
Autokorjaamojärjestelmän tarkoitus on tehdä arjen pyörittämisestä sujuvaa ja auttaa pitämään prosessit toimivana. Nykyaikaisella järjestelmällä asioiden hoitaminen sujuu nopeasti ja tehokkaasti ilman ylimääräisiä työvaiheita!
ADAssa töiden vastaanotto ja siirtäminen myynnistä tuotantoon on helppoa. Verkkoajanvaraus helpottaa töiden myyntiä, kun asiakkaasi voi varata ajan huollolle suoraan korjaamosi sivuilta. Järjestelmään tehdyt tarjoukset, varaukset ja niiden työmääräykset löytyvät nopeasti. Tarjous on helppo kuitata hyväksytyksi nappia painamalla, jolloin siitä luodaan työmääräys. Myös työmääräysten muokkaaminen on sujuvaa. Pääset käsiksi niihin joko työmääräyslistan tai kalenterinäkymän kautta.
ADAn verkkoajanvaraus voidaan tuoda yrityksesi omille nettisivuille. Nettiajanvarauksen kautta asiakas voi varata esimerkiksi määräaikaishuollon, korjauksen tai muun tarjoamasi palvelun. Tehty varaus näkyy saman tien korjaamon kalenterissa ja sitä voi alkaa käsitellä kuten normaalia työmääräystä. Katso videolta, miten se nettiajanvaraus toimii.
Hyvän toiminnanohjausjärjestelmän ydin on se, että työmääräysten luominen on sujuvaa ja nopeaa. Näin varmistetaan, että työnjohdon aika kuluu nimenomaan töiden johtamiseen eikä järjestelmän kanssa temppuiluun. Videolta näet, miten työmääräysten hallinnointi toimii ADAssa.
Tässä videossa näet, miten ajoneuvo otetaan sisään korjaamolle esim. puhelinvarauksen perusteella tai suoraan pihaan poikkeavan asiakkaan kohdalla. Ajoneuvon tiedot haetaan järjestelmään suoraan Trafi-haulla.
Jotta työnjohto pysyy työnsä tasalla, näkymän korjaamon toimintaan pitää olla helppokäyttöinen ja selkeä. Työmääräysten toteuttamisen pitää olla sujuvaa ja kirjausten helposti tarkasteltavissa. Näin työnjohdolla on jatkuvasti näkymä töiden etenemiseen, jolloin ongelmatilanteisiin voidaan reagoida nopeasti ja työt etenevät sujuvasti.
Toisaalta työnohjausjärjestelmä voi toimia kunnolla vain, jos töiden kirjaaminen on sujuvaa ja järjestelmä oikeasti tukee työn tekemistä eikä häiritse sitä. Tämän vuoksi ADAssa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että kaikki on löydettävissä helposti ja sujuvasti ja että kirjaukset tulee tehtyä töiden lomassa vaivattomasti.
Järjestelmään on saatavana lisäksi TecAlliancen korjauskuvat, joiden avulla työhön saadaan helpotusta haastavammissa huoltotöissä.
Tällä videolla työmääräys on otettu auki ja töitä aletaan kirjata. Tältä näyttävät toiminnallisuudet, joita työntekijät käyttävät arjessaan. Lopuksi työmääräys laskutetaan, minkä asiakasta palveleva työntekijä voi tehdä – olipa kuka tahansa korjaamon väestä.
Kalenteritoiminnon kautta pysyt ajan tasalla korjaamosi työtilanteesta ja tapahtumista. Kaikki on tarkasteltavissa yhdellä silmäyksellä tai tarkemmin kuukausi- ja päiväkohtaisessa näkymässä, selkeästi värikoodattuna.
Kalenteritoiminnon kautta pysyt ajan tasalla korjaamosi työtilanteesta ja tapahtumista. Kaikki on tarkasteltavissa yhdellä silmäyksellä tai tarkemmin kuukausi- ja päiväkohtaisessa näkymässä, selkeästi värikoodattuna.
Järjestelmiä hankitaan, jotta bisnes kehittyisi sujuvammin. Tämän vuoksi on tärkeää, että järjestelmän keräämään dataan pääsee sujuvasti ja että tiedon käsittely on helppoa. Mielestämme on myös keskeistä, että järjestelmät eivät aiheuta ylimääräisiä kynnyksiä kasvun polulle.
Raporttitieto on hyödyllistä vain silloin, kun sitä voidaan hyödyntää arjen johtamisessa. Tässä videossa esittelemme, miten ADAn raporttinäkymät toimivat.
ADA haluaa olla korjaamon tukena kasvussa. Käyttäjien lisääminen ja hallinnointi järjestelmässä on helppoa. Uusista käyttäjistä ei tule ylimääräisiä kuluja, vaan kaikki kuuluu järjestelmän hintaan.