Asiakkaasi ovat verkossa, mutta miten hyvin korjaamosi palvelee netissä?
Pelkkä verkkosivu ja yhteydenottolomake eivät vastaa asiakkaan tarpeeseen. Kun vieressä kilpailutuspalvelu ja suora kilpailija tekevät ostamisesta helpompaa, asiakas äänestää lompakollaan.
Yksi toimiva tapa on verkkoajanvarauksen tarjoaminen. Usein verkkoajanvaraus kuitenkin ymmärretään väärin, joten yritämme avata tässä tekstissä, miten verkkoajanvarausta kannattaa käyttää, jotta korjaamon asiakasvirtaa saadaan kasvatettua.
Verkkoajanvarauksen käyttöönotto kannattaa aloittaa selvittämällä, mikä verkkoajanvaraus integroituu sujuvasti nykyiseen korjaamo-ohjelmistoosi. Mikäli valmista vaihtoehtoa ei ole, kannattaa miettiä, olisiko korkea aika päivittää koko ohjelmisto? Ilman toimivia verkkopalveluita annat kilpailijoille turhaa etumatkaa.
Integraatio on olennainen kahdesta syystä:
Verkkoajanvarauksen ei tarvitse olla – eikä se oikeastaan saakaan olla – outoja yllätyksiä kalenteriin puskeva hirvitys. Tämän vuoksi verkkoajanvarauksen käyttö pitää määritellä ensin sisäisesti.
Vastaa ainakin näihin:
Millaisia töitä asiakas voi varata verkon kautta?
Tavallisesti helppoja ovat esim. määräaikaishuollot, renkaanvaihdot, ulko- ja sisäpesut + vahaukset sekä esimerkiksi ilmastointilaitteiden huollot. Kaikki näistä ovat töitä, joihin kuluva aika on helposti ennakoitavissa ja siten helposti vietävissä verkkokalenteriin. Haastavampien korjaustöiden osalta asiakkaalle voidaan antaa mahdollisuus esim. varata vain vikakoodien luku verkosta, jonka jälkeen varsinainen huoltoaika varataan paikan päällä.
Tarjoatko koko kalenterin vai vain tietyn osan verkkoajanvarauksen kautta?
Toinen määriteltävä asia on se, minkä verran verkkoajanvarauksen kautta halutaan ottaa töitä vastaan. Jos esimerkiksi viikosta puolet täyttyy tavallisesti tuttujen vakioasiakkaiden töistä, loppuviikko voidaan tarjota verkkoon. Verkkoajanvarauksen kapasiteettia on myös mahdollista säätää nopeasti, mikäli tilanne muuttuukin lennosta toiseksi.
Millaisella varoajalla otat verkkoajanvarauksia?
Verkkoajanvarauksia varten on mahdollista määrittää myös, millaisella varoajalla aikoja voidaan varata. Usein verkkovarauksia otetaan vasta parin päivän päähän, jotta ne eivät sotke seuraavien töiden juoksutusta niissäkään tilanteissa, että työn alle on otettu kiireettömiä töitä.
Useimmissa moderneissa ajanvarausjärjestelmissä verkkoajanvarauksen avaaminen on todella nopeaa ja yksinkertaista. Sivustolle lisätään käytännössä pieni koodinpätkä, joka hakee verkkoajanvarausjärjestelmän tiedot osaksi www-sivua.
Järjestelmää pääsee myös tavallisesti testaamaan salatun linkin takaa ennen julkaisua. Näin järjestelmän toimintalogiikkaan pääsee hyvin sisälle ennen järjestelmän avaamista kaikelle kansalle.
Kun verkkoajanvaraus on avattu sivustollesi, alkaa varsinainen kova työ. Asiakkaasi eivät käytä verkkoajanvarausta, mikäli et kerro siitä heille. Viesti asiakkaillesi heidän käydessään korjaamollasi, että seuraavan ajan voikin varata sujuvasti verkosta. Tiedota sosiaalisessa mediassa ja sähköpostirekisteriin. Ohjaa liikennettä sivuillasi ajanvarauslomakkeelle.
Verkkoajanvarauksen kautta pystyt automatisoimaan tiettyjä osia asiakashankinnasta, mutta se ei tapahdu automaattisesti. Asiakkaasi pitää ensin löytää ajanvarauslomakkeellesi.
Pyydä ADAn testitunnukset alla olevasta linkistä. Avaamme sinulle tunnukset nopeasti. Saat asiantuntijaltamme myös vinkit siihen, miten verkkoajanvarausta kannattaa hyödyntää omassa toiminnassa.