Autokorjaamon arki on ihan tarpeeksi haastavaa ilman ohjelmiston kanssa taistelua. Tämän vuoksi autokorjaamon toiminnanohjausjärjestelmä kannattaa valita huolella. Keräsimme alle viisi meidän mielestämme tärkeintä asiaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Jos muuten korjaamollasi on jo olemassa oleva ohjelmisto, kannattaa kurkata alla oleva lista läpi ja miettiä, palveleeko nykyinen ohjelmisto kunnolla tarkoitustaan.
Monet toiminnanohjausjärjestelmät on tehty ihan toiselle alalle. Osa niistä sopii toiminnan aloittamiseen ihan hyvinkin, mutta myöhemmässä vaiheessa tavallisesti alkaa syntyä ongelmia, kun ohjelmisto ei noudatakaan autokorjaamon tavanomaista toimintaprosessia.
Autokorjaamoalan toimijan kannattaa valita alalle tarkoitettu järjestelmä muutaman perusasian vuoksi:
Jos siis haluat kasvattaa korjaamosi toimintaa, kannattaa valita järjestelmä, joka on tehty nimenomaan korjaamotoimintaan.
Modernissa toiminnanohjausjärjestelmässä tieto on nätisti saatavilla ja käyttöliittymä on järkevä. Hyvä järjestelmä on myös helppokäyttöinen ja intuitiivinen oppia. Sillä on suuri vaikutus siihen, miten mielekästä järjestelmää on käyttää työssä sekä miten nopeasti uudet työntekijät oppivat talon tavoille.
Jos siis autokorjaamojärjestelmä näyttää viime vuosituhannen taulukkohirviöltä tai joudut avaamaan useampia alavalikon alavalikkoja, jotta pääset tietoihin kiinni, kannattaa pitää pieni paussi. Haluatko oikeasti tehdä töitä tällaisella työkalulla?
Aika on auttamatta ajanut ohi järjestelmistä, joita käytetään vain yhdellä koneella pajan peränurkassa. Ensinnäkin paikalliset järjestelmät ovat iso riski – koneen rikkoutuminen, tapaturmat toimitiloissa tai vaikkapa korjaamoon murtautuva huumeveikko vie koneen mukana datan ja sitä kautta tiedon, mitä piti tehdä.
Modernissa järjestelmässä tieto on käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta, joten voit varmistaa asioiden sujumisen myös silloin, kun itse et ole paikalla. Nykyaikaiset järjestelmät taipuvat myös nätisti tabletille, mikäli et ole koneen äärellä.
Hyvä autokorjaamojärjestelmä on myös reilu hinnoittelultaan.
Ensimmäinen osa reilua hinnoittelua on, että saat käyttöösi vain ne osat järjestelmästä, mitkä oikeasti tarvitse. Jos järjestelmätoimittaja pakkomyy asioita, joita ei tule käytettyä, päädyt maksamaan turhasta. Tarpeisiisi mukautuva paketointi puolestaan kertoo siitä, että myös järjestelmätoimittaja on bisneksesi kehittämisen puolella.
Toinen osa reilua hinnoittelua on se, että järjestelmän kulut pysyvät aisoissa myös toimintasi kasvaessa. Järjestelmä, jossa jokainen käyttäjä, jokainen asiakaspalveluun soitettu puhelu ja jokainen pienikin kehitysaskel nostavat kustannuksia, muuttuu nopeasti kalliiksi.
Varmista siis, että toiminnanohjausjärjestelmän hinnoittelu on järkevä nyt ja järkevä myös yrityksesi kasvaessa.
Samallakin alalla toimivat yritykset ovat erilaisia. Yhdellä on isommat tilat ja kulut, toinen tekee liikkuvia keikkoja ja kolmas korjaa autojen lisäksi pienkoneita. Varmista, että järjestelmä taipuu yrityksesi käyttöön myös asetusten puolesta. Käytännössä asioita, joita haluat päästä säätämään ovat ainakin hinnoittelut ja laskentaperusteet, tuotepaketit ja käyttäjät sekä heidän oikeutensa.
Testaa, testaa ja testaa!
Kaikkein parhaiten saat järjestelmistä mielikuvan, kun testaat niitä itse käytännössä. Vaadi järjestelmätoimittajalta demoa niin, että pääset itse naksuttelemaan järjestelmää käytännössä. Tiedämme kokemuksesta, että on täysin eri asia, kun sulavaliikkeinen myyntimies pyörittelee esityksensä läpi kuin tehdä asioita järjestelmässä itse.
Mikäli haluat testata yhtä edellä olevan listan täyttävää järjestelmää, tilaa ADAn testitunnukset saman tien. Avaamme demon käyttöösi nopeasti.